Clownarmé kommer störa Natoövning vid Riksgränsen

Idag lördag 27/2 anländer Natoövningen Cold Response till Sverige. 9000 soldater befinner sig i ett fiktivt konfliktscenario för att träna på att kriga. Trots att Sverige officiellt inte är medlem i Nato så deltar 1000 svenska soldater och övningen avslutas mellan 27 februari och 4 mars på svensk mark i området kring Riksgränsen och Abisko.

Det antimilitaristiska nätverket Ofog kommer befinna sig på plats för att störa övningen. I form av en Clownarmé som kommer genomföra en egen övning i fred kommer aktivister från fredsnätverket spexa, måla, dansa och leka för att störa soldaterna och visa på den befängda situation som soldaterna faktiskt befinner sig i.

- Att illustrera krigets verklighet och bisarrhet genom att öva fred som clowner är en mycket effektiv metod som vi använt många gånger. Vi vill få soldaterna att förstå att de övar på att döda människor och inse verkligheten bakom det. Dessutom är det väldigt svårt att bli arg på en glad clown som blåser såpbubblor, säger Ellen Holmström, en av aktivisterna som kommer delta i clownarmén.

Ofogs fredsövning kallas Ofog Cool Clown Response och kommer främst till riksgränsen för att sprida glädje och riktig fred bland soldaterna som deltar i krigsövningen.

- Nato är i Sverige för att öva på krig med sina soldater, något som vi ser tydliga resultat av i det krig som Nato för i Afghanistan. Så sent som förra veckan dödades 12 civila afghaner varav fem barn i en Natooffensiv, attacker som möjliggörs genom att Nato får komma till Sverige och öva på krig, får köpa svenska vapen och använder sig av svenska soldater, förklarar Miahabo Berkelder, Ofog.

Även Kvinnor för fred, Vänsterpartiet och Ung vänster kommer finnas på plats för att protestera mot krigsövningen.

För mer information, kontakta Ofog: 0733815361